Publicerad den

Missleder Bankernas rådgivare kunderna medvetet?

Alltför ofta blir jag kontaktad av företagare som känner att deras bank kräver att de skall pensionsspara. Så här kan det låta:

”Kommer just från ett möte med min bank för att låna till en bostad. Banken kräver att jag måste köpa en pensionsförsäkring för att få låna. Känner att de sätter press på mig samtidigt som jag är osäker på om en pensionsförsäkring är en bra lösning för mig?.”

”Har en nystartad firma och banken säger att jag skall börja pensionsspara. De är väldigt påstridiga. Känns inte rätt framförallt när firman knappt går runt. De säger att det är avdragsgillt och att kostnaden därför inte blir så stor. Vad ska jag göra?”

När en företagare går till sin bank för att få råd om hur han skall pensionsspara får han oftast rådet att spara i avdragsgilla pensionsprodukter. Vi kan konstatera att avdragsgillt pensionssparande historiskt sett har varit en mycket lönsam sparform.

Det verkar emellertid inte som om bankpersonal har kunskap om de förändringar som statsmakterna har gjort på senare år. Jobbskatteavdrag, sänkta marginalskatter, löneskatt, rabatterade egenavgifter mm har radikalt ändrat spelreglerna. De ändrade reglerna gör att det som var lönsamt igår oftast inte är lönsamt idag.

Men, det är naturligt vis bättre för banken att sälja ett avdragsgillt sparande än ett sparande i en icke avdragsgill produkt. Ett avdragsgillt sparande ger banken ca 30 % högre intäkt samtidigt som de låser in kunden under mycket lång tid. Kan det vara så att rådet till kunderna inte är styrt av kundnyttan utan av bankens vinstintresse? Jag hoppas det är av okunskap men jag börjar undra……..

Bankpersonal borde läsa boken Bli inte Blåst på Pensionen!